De toekomst is nu!

 


Wat wil jij bereiken in de toekomst?

Pff, hoe lastig is die vraag. Denk eens terug aan toen je puber was en dat je moest nadenken over wat je ‘later’ wilde worden? Alsof je dan al je capaciteiten, talenten en interesses al (her)kent! Maar toch moet het. Kiezen. Want je moet al vrij snel een ‘profiel’ kiezen en dan bedenken welke vervolgopleiding je wil gaan volgen. Best vroeg eigenlijk….Mijn dochter is nu 15, bijna 16, en ik krijg soms flashbacks naar toen ik die leeftijd had (wat trouwens best kort geleden lijkt, huh…what happened?). Volgend jaar gaat voor haar een nieuwe fase in; welke HBO studie wordt het? Nou, ik wist het toen precies; ik wilde Engelse les gaan geven op het voortgezet onderwijs. Dat was het hélemaal, verder oriënteren was onnodig. Vond ik. Toen. 

Had ik dat maar wel gedaan, want docent Engels bleek het toentertijd toch niet voor mij te zijn. Daar kwam ik na de allereerste stage in het eerste jaar al vrij snel achter. Oeps?! En nu…doorgaan of stoppen? Ik besloot niet door te gaan met het tweede leerjaar. Nog drie jaar studeren wat ik niet wilde, dat vond ik zonde van mijn tijd. Ineens moest ik gaan uitzoeken wat ik dan wél wilde worden.

Later. In de toekomst. Die steeds dichterbij kwam.

Ik vertrok naar het buitenland om te werken en tegelijkertijd mijn talenkennis te verbeteren. Dat was spannend, leuk en leerzaam. Maar omdat ik daar te druk was met hard werken, had ik na afloop nog steeds niet bedacht wat ik dan wél wilde gaan studeren. Handig…

Terug in Nederland kreeg ik spontaan een baan aangeboden bij een groot vervoersbedrijf. Niet mijn directe passie, maar ik vond het op dat moment wel even handig. Ik ervaarde al snel dat, zodra je fulltime gaat werken en een prima loontje ontvangt, je je onafhankelijk en vrij gaat voelen en niet zo snel meer fulltime de schoolbanken in gaat. Ik schafte een auto aan, ging op mezelf wonen en bleef dus maar werken.

Maar iets bleef er kriebelen….

Stilstaan is niet iets waar ik erg goed in ben. Ik wil altijd vooruit, mezelf blijven ontwikkelen, nieuwe dingen leren, ervaringen opdoen. Ik vind dat je nooit uitgeleerd bent. Er zijn zoveel interessante onderwerpen, mensen en beroepen waar ik meer van wil(de) weten of me in wilde verdiepen. Dus ik ging een opleiding volgen naast mijn baan, thuisstudie. Secretaresse. Na anderhalf jaar had ik mijn felbegeerde papiertje en vrij direct ook een baan als secretaresse. Ik vond het meteen een leuk beroep. Afwisselend, leerzaam, uitdagend, verbindend. Helemaal mijn ding!

Als sidekick van drukke managers en hun afdelingen bracht ik structuur aan en ontzorgde ik hen van allerlei administratieve, secretariële en organisatorische (neven)taken, zodat zij optimaal konden presteren. Gaandeweg leerde ik steeds meer bij. Hun succes gaf mij plezier en voldoening. En nóg!

Ik had mijn passie gevonden!

Dat was 18 jaar geleden ongeveer. Ik ben pas 42, maar ik moet wel bekennen (aii, ik voel me toch best oud als ik dat vertel) dat ik de opkomst van internet en mobiele telefonie bewust heb meegemaakt. Echt!

De fax was modern, klantcommunicatie verliep vooral telefonisch of via correspondentie en soms moest je wachten op bepaalde poststukken om met een taak verder te kunnen. Externe afspraken maken duurde soms weken, vooral als er veel verschillende partijen bij betrokken waren. Even een outlook vergaderverzoek rondsturen en direct bevestiging krijgen zat er toen niet in. Informatie opzoeken deed je door rond te bellen of naar je ging ergens naartoe om ter plekke te informeren. En dat ene document terugvinden die ergens in een archiefkast in één van die mappen moest zitten, dat kon best uitdagend zijn. En tijdrovend! (vakgenoten rond mijn leeftijd zullen dit zeker herkennen….;)

We werken nu veel sneller en efficiënter dankzij internet!

We leven en werken in een geweldige, digitale tijdperk die snelheid, gemakzucht en efficiëntie hoog in het vaandel heeft staan. De digitale revolutie dendert maar door en lijkt niet te stoppen. Er is zo ontzettend veel mogelijk nu. Fan-tas-tisch! De digitale lijntjes worden steeds korter en we werken steeds meer “flex’. Wie had dat verwacht zoveel jaren geleden, toen we argwanend de komst van internet en e-mail beleefden.

Door deze digitale revolutie is het ondersteunende vak ook veranderd. Dit beroep is flexibel meegegroeid met de digitale ontwikkeling. Dat moet om op niveau te kunnen blijven ondersteunen en ontzorgen. Inmiddels zijn veel ondersteuners al online experts.

Virtuele ondersteuning is echt van deze tijd en enorm in ontwikkeling!

Deze vorm van dienstverlening maakt momenteel echt een professionaliseringsslag. En dat is ook wel nodig, voor de toekomst. Ondernemers – en daar komen er steeds meer van – maken zichtbaar steeds meer gebruik van virtuele ondersteuning, omdat het flexibel en niet locatie gebonden is, maar daarentegen  wel efficiënt, tijd- en kostenbesparend. Ze nemen simpelweg de diensten af wat ze op dat moment nodig hebben. 

Wel de lusten, niet de lasten.

Als parttime ondernemer vind ik het geweldig om andere ondernemers tijdelijk of structureel te kunnen ondersteunen met hun bedrijf. Daarom ben ik dit jaar Judith Elissen Virtual Support gestart.

Ik vind het een voorrecht om in de keuken te mogen kijken bij al die verschillende, mooie, groeiende ondernemingen en ze online te helpen met hun bedrijf. Daarbij vind ik het belangrijk om nooit het menselijke aspect en de persoonlijke verbinding uit het oog te verliezen, ook al werken we steeds meer digitaal. We zijn geen robots, maar mensen met gevoel en behoefte aan contact en waardering. We bepalen zelf onze eigen toekomst. En die toekomst is nu!

Kan jij wel wat ondersteuning gebruiken? Neem contact op met mij!

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen