Druk? Tien tips om je tijd beter te kunnen managen

We kennen het allemaal; het ene moment ben je lekker relaxed aan het werk en denk je dat je alle tijd van de wereld hebt. het andere moment is het hollen geblazen en kom je tijd tekort. De één gaat daar beter mee om dan de ander, maar als je onderstaande tips opvolgt ben je goed voorbereid en laat jij je niet snel (meer) uit het (werk)veld slaan.

10 tips zodat jij hier efficiënt mee om kan gaan!

En bedenk; oefening baart kunst!

Doe de taken die je direct kan doen ook gewoon direct; klaar is tenslotte klaar! (Uitstelgedrag kan funest zijn). Kijk áltijd vooruit, ook als je het nu even niet druk hebt. Zorg voor een (week-, maand- of zelfs jaar)planning, zodat je niet snel voor verrassingen komt te staan (zoals evenementen die niet van de grond komen, klanten die tóch niet kunnen, hotels die volgeboekt zijn, een dringend tekort aan visitekaartjes of ander drukwerk, presentaties die nog gemaakt moeten worden, etc.) Niet nodig! Anticipeer! 

Laat je niet afleiden bij wat je op dit moment aan het doen bent. Concentreer je volledig op die taak en zet desnoods je telefoon even uit (of alleen het geluid), doe je deur dicht en geef je collega’s of je assistent door dat je nu écht even niet gestoord wil worden. je assistent kan als jouw backoffice de communicatie even van je overnemen. Afleiding is funest voor je concentratie. Delegeer!

Hanteer zoveel mogelijk vaste tijden waarop je werkt (en houd je daar dan ook aan). Natuurlijk, als ondernemer kan je werken wanneer, waar en hoe lang je maar wilt, maar dat betekent nog niet dat het ook verstandig is. Als je bij drukte snel de tijd uit het oog verliest en te lang doorwerkt, kan dat tot (over)vermoeidheid, lichaamsklachten en stress leiden. Daardoor ben je minder productief. Dus werk bij voorkeur op vaste momenten. Plan het in!

Letterlijk even afstand nemen van waar je mee bezig bent, kan weer ruimte geven in je hoofd. Ga even op je handen zitten als je je overspoeld voelt en adem een paar keer diep in. Dan voel je je direct een stuk rustiger. Haal even koffie of thee en strek je benen. Zoek even rust. Daarna ben je weer veel productiever! 

Houd altijd rekening met onverwachte zaken Je weet het tenslotte nooit! Plan in je agenda altijd wat tijd en ruimte tussen verschillende afspraken in. Afspraken kunnen uitlopen en er kan altijd iets onverwachts gebeuren wat jouw aandacht en jouw tijd opeist. En als die extra tijd niet nodig is, dan kan je even een kop koffie halen, een belletje plegen, rustig naar het toilet of even een luchtje scheppen; wat jij wil. Relaxed! 

Je hoeft echt niet de hele tijd je mailbox op nieuwe mailtjes te controleren. Plan een paar vaste momenten in per dag om je e-mail te checken. Laat je inbox niet je dagindeling en je gehele planning bepalen. Bekijk wat je direct moet afhandelen of beantwoorden (of stuur het door naar je assistent ter verdere afhandeling) en plan de rest in (zie ook tip ‘stel prioriteiten‘).

Dit klinkt vrij simpel maar in praktijk hebben veel ondernemers en ook werknemers hier moeite mee. Stel prioriteiten! Niet alles wat er op je bordje ligt, is even belangrijk. Maak voor jezelf een prioriteitenlijst; wat moet er echt nú gebeuren, wat kan ook op een later moment en wat kan je eventueel delegeren (of zeg NEE). 

Als ondernemer ben je natuurlijk blij met nieuwe opdrachten, maar passen alle opdrachten echt bij jou? Accepteer alleen die taken en opdrachten waar je écht gelukkig en enthousiast van wordt. Werkgeluk leidt tot tevreden ondernemers met meer focus en energie en uiteindelijk leidt dat ook tot meer inkomen, want alles wat je aandacht geeft groeit! Dus zeg gerust soms nee!

Heb je een bepaalde klus of taak afgerond, streep het af of wis de taak uit je (outlook)agenda. Dat schoont mooi op en geeft je direct weer lucht. Vergeet niet je successen te vieren en er even bij stil te staan. Dat heb je verdiend, daar werk je hard voor! 

Taken die jij niet persé zelf hoeft te doen, kan je prima delegeren. Dat scheelt jou veel tijd en energie. En tijd is geld waard. Iemand anders kan een bepaalde taak misschien efficiënter, beter en sneller uitvoeren dan jij. In die tijd kan jij weer andere, belangrijke taken uitvoeren die jouw expertise vereisen. Delegeren dus!

Contact
Wil je reageren? Stuur een mail naar

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.